Milyen volt az élet a második világháború után falun? Hogyan próbálták meg megélni az ünnepnapjaikat a túlélők? Művelődni, tanulni és szórakozni állami irányítással?

Pénzes Judit 1982-es szakdolgozatából megismerhetjük a falusi élet vidámabbik oldalát, a felszabadulást követő évekből. A dolgozat még az írógépes korszakból való, nem volt internet, el kellett gyalogolni a levéltárba, jegyzetelni kellett, amit elmondtak a visszaemlékezők. Olyan értékeket mentett meg kis falunk múltjából, amiket ma már nem  tudnánk összegyűjteni, ezek a képek ma már nem elérhetők.

Mi ikerváriak, a pedagógus pályája elején megtett lépéséért vagyunk leginkább hálásak. A dolgozatban sokunk szülei és rokonai szerepelnek.  Köszönjük Judit!

                             

A SZABADMŰVELŐDÉS FELADATA, JELENTŐSÉGE

 

"Az ország felszabadulásával új fejezet kezdődött a magyar népművelés történetében. Ezt az új fejezetet az jellemezte, hogy megváltozott a művelődésre várók, az abban résztvevők száma, másrészt fokozatosan megváltoztak azok a tartalmi jegyek is amelyek a magyar népművelődésügynek a magját képezték. Mindezeknek a változásoknak új szervezeti, irányító szerkezetet is kellett teremteni, másrészt - megkülönböztetésül a polgári kortól - attól eszmeileg is el kellett határolni. Az eszmei elhatárolás Magyarországon egy új fogalmat hozott létre, a szabadművelődés fogalmát, mely fogalom maga is 1945 és 1949 között jelentős változáson ment keresztül, de egyúttal a forrongásban lévő társadalom ideológiai kifejezőjévé is vált.

Így elmondhatjuk, hogy a szabadművelődés életének öt évében nem volt eszmeileg egységes fogalom, együtt fejlődött az ország gazdasági és társadalmi fejlődésével, és végeredményképpen akkor szűnt meg, amikor a fejlődés döntő szakasza után kialakult az új, szocialista szervezetű és társadalmú népművelés, amelynek már nem kellett attól tartania, hogy összetévesztik a régi, polgári népműveléssel, és így újra visszatérhetett a régi nevéhez, összefoglalóan a művelődésügyhöz, annak szerves részeként, amely fogalmat újabban hivatalosan közművelődés címen szoktunk összefoglalni." /20./

A szabadművelődési mozgalmat az 1948-ban kiadott A szabadművelődés kézikönyve így határozza meg:

"... a szabad művelődést igyekszik lehetővé tenni mindenki számára. Terjeszti a kultúrát; ébresztgeti és kielégíti a felnőtt ember kulturális érdeklődését előadásokkal, olvasni- és látnivalókkal. Arról is gondoskodik tervszerűen, hogy a legeldugottabb vidék, a legszegényebb ember is hozzájusson a kultúrához./21./

Ez azonban nem csak anyagi és szervezési problémát jelent; gátolta a szabadművelődési munkát addigi kulturális életünk két nagy betegsége: az osztályelnyomás és a nemzeti elnyomás. Az osztályelnyomás leginkább a parasztság elnyomásában nyilvánult meg. /22./

 

A szabadművelődés jelentősége/23./

 

A magyarság évszázadok óta nem művelődhetett szabadon, nagy tömegeiben a 17. sz. közepétől a 19. sz. közepéig egyáltalán nem, de azóta is igen szűken adagolták neki a kultúrát a fel - szabadulásig, s azt sem megfelelő formában kapta. Ráadásul az uralkodó osztály sem művelődhetett szabadon, mert a "germánság igézete" alatt állott.

Az egyenjogúságot, szabadságot a mi korunknak kellett meghoznia az elnyomott ember, osztály és nemzet számára. "A szabadművelődés tehát: az egész társadalom útja a teljes kultúrára, a 20. század legmodernebb szellemi és gazdasági vívmányai felé."

A szabadművelődés alanya a társadalom, anyaga pedig a kultúra: a tudomány, a művészet és a társadalmi élet.

A szabadművelődés története is korszakokra osztható, mégpedig három korszakra:

1,  korszak 1945-1946. augusztus

2,  korszak 1946. augusztus - 1948. december

3,  korszak 1949. január – 1949. december

Az első korszak mindenekelőtt a szellemi felszabadulást jelentette. Ez a kor nagyon tarka és változatos, hiszen a felszabadulás következtében már mindenki művelődhetett. Az újonnan felszabadult munkások, parasztok milliói vetik magukat a tudás, a nemes és nemtelen szórakozások után. Ezt a korszakot az óriási eddig soha nem látott öntevékenység jellemzi. Az ízléssel is probléma volt, hiszen ha volt is magasabb rendű ízlés, mindenki ahhoz nyúlt, amit elérhetett. A sok különböző csoport műsora olyan vegyes, és nagy százalékban olyan értéktelen lim-lom volt, hogy ezt szinte kétségbeejtő. Mégis van egy igen pozitív oldala ennek az időszaknak. A hatalmas paraszt- és munkástömegek gondolatai ekkor szabadulnak fel, kezdenek társadalmi életet élni, most Ízlelgetik a kultúrát. Voltak alapvető értékei is ennek a kornak, hiszen az újgazdák képzését, szakmai felkészítését vállalta, megoldotta.

A szabadművelődés második korszaka súlyos problémákat vetett fel, bár az előbbi korhoz képest megszabadul a művelődésügy terén az anarchiától, a fasizmus maradványaitól, bizonyos mértékig a giccstói és a proletkulttól, kezd elszakadni a nacionalizmustól, előrehalad a klerikalizmus elleni küzdelemben. Mégis két olyan veszedelem fenyegeti, amely polgári, de jellemzően sajátos ebben az időszakban. Ez pedig nem más, mint annak az eldöntése, hogy polgári vagy szocialista elveken nyugodjék-e az előrehaladás. A polgári nézetek egyike a marxista internacionalizmussal ellentétes nemzetköziség gondolata, a másik lényege pedig az, hogy a parasztságot védi a nemzet fő mozgató erejének, népi kultúránkat egyedül és kizárólag, vagy legalábbis túlzottan nemzeti kultúránk alapjának, megújhodási lehetőségének.

A szabadművelődés harmadik korszaka a fordulat évének következménye volt, a szocialista erők diadala, a marxista szemlélet győzelmének szervezeti és tartalmi kialakulása, amely 1950-ben készen adta a tanácsi népművelés kezébe minden tekintetben a kultúrforradalmi átalakulás alapvető eredményeit./24./

 

A szabadművelődés szerkezete

 

A szabadművelődés története hivatalosan 1945. október 9-én kezdődik, amikor VKM 12.100/1945.sz. rendelete értelmében létrejön az Országos Szabadművelődési Tanács. A rendelet szerint ennek, mint a VKM tanácsadó szervének az a feladata, hogy áttekintést szerezzen az iskolán neveléséről, javaslatot készítsen elő a kérdések helyes megoldására. /25./

"Az Országos Szabadművelődési Tanács a vallás- és közoktatásügyi miniszter tanácsadó és véleményező szerve, a területi szabadművelődési tanács kerületi felügyelői a helyi szabadművelődési tanács pedig a helyi ügyvezetői." /26./

A szombathelyi Szabad Művelődési Tanács megalakulásáról így számol be a Szabad Vasmegye című hetilap 1945. november 21-i száma: /részletek/

"A közoktatásügyi miniszter az iskolán kívüli népművelés átszervezésével kapcsolatban az eddig működő Vármegyei Iskolán- kívüli Népművelési Bizottságot megszüntette és helyette elrendelte a Törvényhatósági Szabadművelődési Tanács felállítását.

Az új népművelési szerv kedden délelőtt tartotta gyűlését a vármegyeházán.

...megalakult a szakmai bizottság is, amely a tudományágak: az irodalom, a művészetek, illetőleg szakmák szerint albizottságokra oszlik. ..."

Az országban folyó szabadművelődési munkát a vallás- és közoktatásügyi minisztérium szabadművelődési főosztálya fogja össze.

A miniszter a főosztály útján csak a legfőbb egységről gondoskodik és a főfelügyeletet gyakorolja. Közvetlen igazgatás és felügyelet szempontjából az ország területe általában törvényhatóságonként szabadművelődési területekre oszlik, melyeknek élén a szabadművelődési felügyelő áll. /27./

"A felügyelőnek a falvakban és a megyei városokban a szabadművelődési munka közvétlen irányítását végző hivatalos munkatársai a helyi ügyvezetők. Az ügyvezetőket a felügyelők javas-latára a vallás- és közoktatásügyi miniszter nevezi ki. Munkájukért havi tiszteletdíjat kapnak. Ezt a munkakört többnyire a helyi nevelői testületek valamelyik tagja vállalja, aki a korszerű műveltséggel lépést tart s különös szervezőképességet mutat." /28./

 

 

v20250925