Milyen volt az élet a második világháború után falun? Hogyan próbálták meg megélni az ünnepnapjaikat a túlélők? Művelődni, tanulni és szórakozni állami irányítással?

Pénzes Judit 1982-es szakdolgozatából megismerhetjük a falusi élet vidámabbik oldalát, a felszabadulást követő évekből. A dolgozat még az írógépes korszakból való, nem volt internet, el kellett gyalogolni a levéltárba, jegyzetelni kellett, amit elmondtak a visszaemlékezők. Olyan értékeket mentett meg kis falunk múltjából, amiket ma már nem  tudnánk összegyűjteni, ezek a képek ma már nem elérhetők.

Mi ikerváriak, a pedagógus pályája elején megtett lépéséért vagyunk leginkább hálásak. A dolgozatban sokunk szülei és rokonai szerepelnek.  Köszönjük Judit!

                             

KORRAJZKÉNT

 

1982-ben írta a szerző a szakdolgozatot a diplomájához. Manapság is a diploma, az oklevél megszerzésének az egyik feltétele, hogy a hallgató egy nagyobb műben számot adjon a felkészültségéről, hogy a tanultakat hogyan tudja alkalmazni.

Az eltelt 43 év egy ember életében is jelentős, de a számítástechnika, az iroda technika fejlődése hatványozottan fejlődött ez idő alatt és akkor még nem is beszélünk az internet adta lehetőségekről. A dolgozat még az írógépes korban készült, amikor nem volt DELETE billentyű, ha elütés volt a lapon, akkor újra kellett gépelni az oldalt. A megírt anyag sem volt egyszerűen másolható, megosztható. Attól függött, hogy milyen papírokat fűztek be a gépbe, mert már az meghatározta, hogy hány indigót lehetett közéjük tenni. Így egy oldalból lehetett 4 példány is. Több példányhoz már nagyobb írógép kellett és hártya vékony lap.  No meg kézi erő, hogy a gépírókisasszony jó erővel leüsse a billentyűket.

Másik jelentős lépés a képek terén volt ez idő alatt. Ebben a korban a szakdolgozatokba még papíralapú fényképeket ragasztottak be. Mivel ezek száma korlátozott volt, ezért általános volt, hogy csak az eredeti, beadandó példány tartalmazta a fényképeket. Még a szerző példánya is üres volt a képek hiányából fakadóan. Judit példányából is hiányoztak a fényképek, de szerencsére az iskolájának a jogutódjának a levéltárában, pontosabban egy külső tároló helyén megtalálták. Köszönet ezért a  ELTE EKL Savaria Könyvtár munkatársainak a segítségéért.  

A korrajzhoz, a szakdolgozat olvasásához hozzátartozik, hogy a keletkezésének idején fennálló politikai háttérbe be tudjuk helyezni a művet, azzal együtt kell tudni értelmezni. Ma már nem feltűnő, de az akkori viszonyokat figyelembe véve a szakdolgozatban pár helyen élesen fogalmazott meg a szerző, melyeket ma már észre sem veszünk. A kritikus gondolkodás még nem volt előny egy szakdolgozatban. Gondolni lehetett, de leírni már más dolog volt.

 

Szabadművelődés? Napjainkban egy kevésbé ismert szóösszetétel. Mit is jelentett ez régen? Pár szóval kitérek erre is itt. Gondolhatnánk ismereteink hiányában, hogy ez egy elszigetelt régi téma, de csak kettő nevet hadd említsek a közelmúltból. Farkas Péter doktoriját 2016-ból és Dr. Szóró Ilona munkáját, ezek elérhetők az interneten a témában mélyebben érdeklődőknek.

A közművelődés nem egy kommunista találmány, már 1908-tól jelen volt az iskolarendszeren kívüli népművelés szervezett irányítása. Sőt a szakmai szinten már 1896-ban is beszéltek a felnőtt oktatásról. Ebbe beleértendő az oktatási anyagok elkészítése és a képzők oktatása is. A cél leegyszerűsítve a tudományos élet vívmányainak népszerűsítése szélesebb körben és a kultúra szélesebb néptömegekhez való eljuttatása. Gondoljunk csak bele, hogy a falusi könyvtár nem volt általános. Kidolgoztak útmutatót, hogy milyen művek legyenek elérhetők ezekben. Megemlíteném, hogy az oktatásba igyekeztek bevonni a falusi értelmiséget, a tanítókat, a papokat, jegyzőket, orvosokat. De ehhez azt is hozzátették, hogy a színvonalas munka akkor várható el, ha valamilyen díjazást is hozzárendelnek. No de jó magyar szokás szerint, mindig a ló túloldalára jutunk. A szabadművelődés szabadsága a kommunista szemlélettel nem fért meg, jobbnak látták, ha ezen a csatornán is az ideológiát közvetítik a nép felé és korábban önszerveződés útján létrejött szervezeteket ellehetetlenítették. Talán Fidel Castro is tőlük tanult, amikor Kubában egy év alatt felszámolta az analfabetizmust. Igaz ehhez kiadott egy ideológiai alapú oktatási könyvet, így azokhoz is elvitte az ”igét”, akik addig nem is tudtak olvasni.

Röviden a szabadművelődés mögött több évtizedes szakmai munka és szervezetek álltak. A háború befejeződése után Kövendi Dénes volt az Országos Szabadművelődési Tanács titkára, valamint Dr. Szathmáry Lajos volt a VKM szabadművelődési főosztályának ügyosztályvezetője. Ők írták A SZABADMŰVELŐDÉS KÉZIKÖNYVE művet, amit 1948-ban adtak ki.

A dolgozatban találkozunk több ma már csak szakmai körökben ismert kifejezéssel, mint a KALOT. Kerkai Jenő jezsuita szerzetes volt az alapítója a Katolikus Agrárifjúsági Legényegyesületek Országos Testületének. 1935-től létezett a szervezet, amely a földdel dolgozók önkéntes szerveződése volt. Céljukat így összegezték: Krisztusibb embert! Műveltebb falut! Életerős népet! Önérzetes magyart!.  

Azért ebből már látható, hogy nem egészen ugyanaz az irányvonalat vitték, mint a kommunisták. Nem is kellett sokáig várni, 1946 nyarán állítólag orosz nyomásra, kreált bűnügyekre hivatkozva betiltották a szervezetett. Ez a vallás, a katolicizmus elleni első lépésük volt. A kommunizmusnak nem volt elfogadható egy ilyen széles ifjúsági bázissal rendelkező szervezet létezése, feloszlatásukkor 200 ezer tagjuk volt. Ráadásul fel is voltak fegyverezve, mert létezett egy Kalot fokos is. Tekintve, hogy rézből készült, következtethetünk a használati céljára, ez inkább csak jelképes eszköz volt.

KALÁSZ – 1939-ben alakult a Katolikus Leánykörök Szövetsége, Ikerváron 1941 végén alakult meg. Céljuk: „Hitükben erős, erkölcsükben tiszta, nemzeti érzésükben öntudatos és gazdaságilag képzett családanyákat nevelni a falu leányaiból”. Működése, hasonlóan a KALOT-hoz szúrta a szemét a rendszernek és 1946 őszén betiltották őket is. A KALÁSZ működéséről a szakdolgozatban részletesen olvashatnak az érdeklődők és meggyőződhetnek, hogy milyen „nagy” veszélyt is jelentettek a rendszerre nézve.

A szakdolgozat tematikájának befogadását elősegítendőként beemelem ide A SZABADMŰVELŐDÉS KÉZIKÖNYVE előszavát és tartalomjegyzékét. Az első részt írta Kövendi Dénes, a másodikat Dr. Szathmáry Lajos.

ELŐSZÓ

Könyvünknek nem csak az a célja, hogy a tájékozatlanokat tájékoztassa a szabadművelődésről. Azt is szeretnénk, ha a szabadművelődési munka további fejlődési, tisztázódási folyamatában segítséget jelentene. Megkötni senkinek a munkáját nem akarjuk, sem elméleti megállapításainkkal, sem gyakorlati útmutatásainkkal. Hiszen ez a munka állandóan újabb ötletekkel gazdagodik, munkásainak látása állandóan tisztul; szomorú volna, ha két-három év múlva is csak ennyit és ugyanígy lehetne elmondani a szabadművelődésről. - Éppen ezért kérjük a könyv minden olvasóját, közölje velünk kérdéseit, kételyeit, ellenvéleményét, tapasztalatait, ötleteit, mindent, ami erre a könyvre vonatkozik.

Amit a szabadművelődésről jelenleg el lehet mondani, azt igyekeztünk (amennyire a könyv terjedelme engedte) egészen áttekinteni s a jelenségek összefüggéseit is megmutatni. - Könyvünk összeállításánál nagy segítségünkre voltak az Országos Szabadművelődési Tanács Elnöki Tanácsának tagjai és Gombos Ferenc, a VKM szabadművelődési főosztályának vezetője. A szabadművelődés problémáit elsősorban Karácsony Sándornak, a Tanács elnökének negyedszázados munkássága tárta fel; főleg A magyar észjárás c. könyvének vettük ezúttal sok hasznát.

TARTALOM

ELSŐ RÉSZ

I. MI A SZABADMÜVELÖDÉS?

Kultúra, civilizáció, művelődés 5

AI osztályelnyomás hatása a magyar kultúréletre . . 8

A nemzeti elnyomás hatása a magyar kultúréletre 11

A szabadművelődés jelentősége itt és most 14

II. A SZABADMÜVELÖDÉS ALANYA: A TÁRSADALOM 16

Parasztságunk kultúrája 17

Ipari munkásságunk kultúrája 23

Értelmiségünk kultúrája 26

Igény a kultúra egyetemes és modern voltára 30

Igény a kultúra magyarságára 33

III. A SZABADMÜVELÖDÉS ANYAGA: A KULTÚRA

a) Tudomány 36

Természettudományok, számtan 37

Földrajz, közgazdaságtan; szakoktatás 40

Történelem, szociológia  46

Lélektan, filozófia, pedagógia 53

b) Művészet 57

Irodalom 62

Zene 66

Képzőművészet 73

c) Társadalmi élet 73

 

MÁSODIK RÉSZ

I. A SZABADMÜVELŐDÉS ALKALMAI

Ünnepélyek 79

Műsoros est 80

Hangverseny 81

Mesedélután - 83

Élő-újság 84

Közös színházlátogatás 85

Szabadszín játszás 85

Kiállítás- és múzeumlátogatás. Városnézés, falujárás, kirándulás 87

Kultúrnapok , 88

Falunap 89

Előadás, előadássorozat 89

Tanfolyam 90

Szabadiskola 92

Egyéb munkamezők 99

II. A SZABADMÜVELŐDÉS ESZKÖZE!

Könyvtár  99

Folyóiratok 103

Keskenyfilm 104

Bábjáték 104

Előadó együttesek 105

Rádió, hanglemez, vetítőgép 107

Énekkar, zenekar 108

Kultúrautó ... 109

Olvasókör, kultúrház, művelődési telep 110

Falumúzeum - 111

III. A SZABADMÜVELÖDÉS SZERVEZETE.

A népműveléstől a szabadművelődésig 111

A társadalom szabadművelődése 112

Az állam szabadművelődési szervei 113

Szabad Művelődési Tanácsok 115

A magyar szabadművelődés szervezete 116

 

v20250925