Milyen volt az élet a második világháború után falun? Hogyan próbálták meg megélni az ünnepnapjaikat a túlélők? Művelődni, tanulni és szórakozni állami irányítással? Pénzes Judit 1982-es szakdolgozatából megismerhetjük a falusi élet vidámabbik oldalát, a felszabadulást követő évekből. A dolgozat még az írógépes korszakból való, nem volt internet, el kellett gyalogolni a levéltárba, jegyzetelni kellett, amit elmondtak a visszaemlékezők. Olyan értékeket mentett meg kis falunk múltjából, amiket ma már nem tudnánk összegyűjteni, ezek a képek ma már nem elérhetők. Mi ikerváriak, a pedagógus pályája elején megtett lépéséért vagyunk leginkább hálásak. A dolgozatban sokunk szülei és rokonai szerepelnek. Köszönjük Judit! |
KORRAJZKÉNT
1982-ben írta a szerző a szakdolgozatot a diplomájához. Manapság is a diploma, az oklevél megszerzésének az egyik feltétele, hogy a hallgató egy nagyobb műben számot adjon a felkészültségéről, hogy a tanultakat hogyan tudja alkalmazni. Az eltelt 43 év egy ember életében is jelentős, de a számítástechnika, az iroda technika fejlődése hatványozottan fejlődött ez idő alatt és akkor még nem is beszélünk az internet adta lehetőségekről. A dolgozat még az írógépes korban készült, amikor nem volt DELETE billentyű, ha elütés volt a lapon, akkor újra kellett gépelni az oldalt. A megírt anyag sem volt egyszerűen másolható, megosztható. Attól függött, hogy milyen papírokat fűztek be a gépbe, mert már az meghatározta, hogy hány indigót lehetett közéjük tenni. Így egy oldalból lehetett 4 példány is. Több példányhoz már nagyobb írógép kellett és hártya vékony lap. No meg kézi erő, hogy a gépírókisasszony jó erővel leüsse a billentyűket. Másik jelentős lépés a képek terén volt ez idő alatt. Ebben a korban a szakdolgozatokba még papíralapú fényképeket ragasztottak be. Mivel ezek száma korlátozott volt, ezért általános volt, hogy csak az eredeti, beadandó példány tartalmazta a fényképeket. Még a szerző példánya is üres volt a képek hiányából fakadóan. Judit példányából is hiányoztak a fényképek, de szerencsére az iskolájának a jogutódjának a levéltárában, pontosabban egy külső tároló helyén megtalálták. Köszönet ezért a ELTE EKL Savaria Könyvtár munkatársainak a segítségéért. A korrajzhoz, a szakdolgozat olvasásához hozzátartozik, hogy a keletkezésének idején fennálló politikai háttérbe be tudjuk helyezni a művet, azzal együtt kell tudni értelmezni. Ma már nem feltűnő, de az akkori viszonyokat figyelembe véve a szakdolgozatban pár helyen élesen fogalmazott meg a szerző, melyeket ma már észre sem veszünk. A kritikus gondolkodás még nem volt előny egy szakdolgozatban. Gondolni lehetett, de leírni már más dolog volt.
Szabadművelődés? Napjainkban egy kevésbé ismert szóösszetétel. Mit is jelentett ez régen? Pár szóval kitérek erre is itt. Gondolhatnánk ismereteink hiányában, hogy ez egy elszigetelt régi téma, de csak kettő nevet hadd említsek a közelmúltból. Farkas Péter doktoriját 2016-ból és Dr. Szóró Ilona munkáját, ezek elérhetők az interneten a témában mélyebben érdeklődőknek. A közművelődés nem egy kommunista találmány, már 1908-tól jelen volt az iskolarendszeren kívüli népművelés szervezett irányítása. Sőt a szakmai szinten már 1896-ban is beszéltek a felnőtt oktatásról. Ebbe beleértendő az oktatási anyagok elkészítése és a képzők oktatása is. A cél leegyszerűsítve a tudományos élet vívmányainak népszerűsítése szélesebb körben és a kultúra szélesebb néptömegekhez való eljuttatása. Gondoljunk csak bele, hogy a falusi könyvtár nem volt általános. Kidolgoztak útmutatót, hogy milyen művek legyenek elérhetők ezekben. Megemlíteném, hogy az oktatásba igyekeztek bevonni a falusi értelmiséget, a tanítókat, a papokat, jegyzőket, orvosokat. De ehhez azt is hozzátették, hogy a színvonalas munka akkor várható el, ha valamilyen díjazást is hozzárendelnek. No de jó magyar szokás szerint, mindig a ló túloldalára jutunk. A szabadművelődés szabadsága a kommunista szemlélettel nem fért meg, jobbnak látták, ha ezen a csatornán is az ideológiát közvetítik a nép felé és korábban önszerveződés útján létrejött szervezeteket ellehetetlenítették. Talán Fidel Castro is tőlük tanult, amikor Kubában egy év alatt felszámolta az analfabetizmust. Igaz ehhez kiadott egy ideológiai alapú oktatási könyvet, így azokhoz is elvitte az ”igét”, akik addig nem is tudtak olvasni. Röviden a szabadművelődés mögött több évtizedes szakmai munka és szervezetek álltak. A háború befejeződése után Kövendi Dénes volt az Országos Szabadművelődési Tanács titkára, valamint Dr. Szathmáry Lajos volt a VKM szabadművelődési főosztályának ügyosztályvezetője. Ők írták A SZABADMŰVELŐDÉS KÉZIKÖNYVE művet, amit 1948-ban adtak ki. A dolgozatban találkozunk több ma már csak szakmai körökben ismert kifejezéssel, mint a KALOT. Kerkai Jenő jezsuita szerzetes volt az alapítója a Katolikus Agrárifjúsági Legényegyesületek Országos Testületének. 1935-től létezett a szervezet, amely a földdel dolgozók önkéntes szerveződése volt. Céljukat így összegezték: Krisztusibb embert! Műveltebb falut! Életerős népet! Önérzetes magyart!.
KALÁSZ – 1939-ben alakult a Katolikus Leánykörök Szövetsége, Ikerváron 1941 végén alakult meg. Céljuk: „Hitükben erős, erkölcsükben tiszta, nemzeti érzésükben öntudatos és gazdaságilag képzett családanyákat nevelni a falu leányaiból”. Működése, hasonlóan a KALOT-hoz szúrta a szemét a rendszernek és 1946 őszén betiltották őket is. A KALÁSZ működéséről a szakdolgozatban részletesen olvashatnak az érdeklődők és meggyőződhetnek, hogy milyen „nagy” veszélyt is jelentettek a rendszerre nézve. A szakdolgozat tematikájának befogadását elősegítendőként beemelem ide A SZABADMŰVELŐDÉS KÉZIKÖNYVE előszavát és tartalomjegyzékét. Az első részt írta Kövendi Dénes, a másodikat Dr. Szathmáry Lajos.
TARTALOM ELSŐ RÉSZ I. MI A SZABADMÜVELÖDÉS? Kultúra, civilizáció, művelődés 5 AI osztályelnyomás hatása a magyar kultúréletre . . 8 A nemzeti elnyomás hatása a magyar kultúréletre 11 A szabadművelődés jelentősége itt és most 14 II. A SZABADMÜVELÖDÉS ALANYA: A TÁRSADALOM 16 Parasztságunk kultúrája 17 Ipari munkásságunk kultúrája 23 Értelmiségünk kultúrája 26 Igény a kultúra egyetemes és modern voltára 30 Igény a kultúra magyarságára 33 III. A SZABADMÜVELÖDÉS ANYAGA: A KULTÚRA a) Tudomány 36 Természettudományok, számtan 37 Földrajz, közgazdaságtan; szakoktatás 40 Történelem, szociológia 46 Lélektan, filozófia, pedagógia 53 b) Művészet 57 Irodalom 62 Zene 66 Képzőművészet 73 c) Társadalmi élet 73
MÁSODIK RÉSZ I. A SZABADMÜVELŐDÉS ALKALMAI Ünnepélyek 79 Műsoros est 80 Hangverseny 81 Mesedélután - 83 Élő-újság 84 Közös színházlátogatás 85 Szabadszín játszás 85 Kiállítás- és múzeumlátogatás. Városnézés, falujárás, kirándulás 87 Kultúrnapok , 88 Falunap 89 Előadás, előadássorozat 89 Tanfolyam 90 Szabadiskola 92 Egyéb munkamezők 99 II. A SZABADMÜVELŐDÉS ESZKÖZE! Könyvtár 99 Folyóiratok 103 Keskenyfilm 104 Bábjáték 104 Előadó együttesek 105 Rádió, hanglemez, vetítőgép 107 Énekkar, zenekar 108 Kultúrautó ... 109 Olvasókör, kultúrház, művelődési telep 110 Falumúzeum - 111 III. A SZABADMÜVELÖDÉS SZERVEZETE. A népműveléstől a szabadművelődésig 111 A társadalom szabadművelődése 112 Az állam szabadművelődési szervei 113 Szabad Művelődési Tanácsok 115 A magyar szabadművelődés szervezete 116 |